Kompendium wiedzy na temat polskiego rynku hurtowego, przede wszystkim giełd hurtowych, ich działalności i wpływu na otoczenie. Informacje przydatne dla przedsiębiorców.

Rodzaje giełd hurtowych w Polsce

Rynek hurtowy jest rynkiem specyficznym i można go podzielić na dwa obszary, do których zalicza się:
Rynek niesformalizowany, gdzie strony porozumiewają się ze sobą bez spisanych zasad, obowiązuje ich oczywiście prawo i przyjęte zwyczaje.
Rynek formalny - to rynek, który jest podporządkowany prawodawstwu, jak również ustala zasady zgodne z przyjętym regulaminem.

Giełdy, które są częścią rynku hurtowego należą do rynku formalnego.

Pierwsza giełda rozpoczęła swoją działalność w połowie XIX wieku w USA, była ona odpowiedzią na zwiększenie potrzeb rynku rolniczego. Polska tradycja giełdowa sięga początków XIX wieku.

Czym jest giełda?

Giełda towarowa, jak już wspomniano należy do hurtowego rynku sformalizowanego, na którym dochodzi do postępowania ofertowego w danym miejscu i w danym czasie. Zgodnie z zapisem ustawy z 2000 roku, giełda towarowa jest określana jako zbiór osób oraz środków i urządzeń, tak by wszystkie strony miały zapewnione jednakowe warunki i możliwości do dokonania transakcji. Ustawa wymaga również, żeby uczestnicy mieli także jednakowy dostęp do wszelkiego typu informacji, szczególnie takich jak ceny towarów czy kursów giełdowych.

Giełdy mają swoją specyfikę i można podzielić je ze względu na kryteria, które zależą od następujących czynników:
- Znaczenie i zasięg giełdy.
- Rodzaj i zakres transakcji, które są na giełdzie dokonywane.
- Możliwość członkostwa.

Ponadto giełdy hurtowe dzielą się ze względu na formę prawną, którą przyjmują. I tak można wyróżnić dwa rodzaje modeli:
Model podporządkowany władzy państwowej, czyli tak zwany model kontynentalny, ten model obowiązuje w naszym kraju. Model, który uniezależnia giełdę od państwa, jest to model angloamerykański, inaczej nazwany korporacyjnym.

Zadania, które giełdy mają do spełnienia:

Każda giełda ma do spełnienia kilka zadań, po to została powołana. Do najważniejszych zadań jakie giełda ma do spełnienia to:
- Gwarancja prawnych regulacji, które umożliwiają swoim uczestnikom prowadzenie regularnego handlu.
- Wskazywanie na zasady uczciwości, którymi powinien podlegać handel.

Giełda ma za zadanie również ujednolicenie pewnych reguł jak również standardów obowiązujących w handlu. Ustalenie czasu zwierania transakcji, co znacznie ułatwia zawieranie transakcji. Oczywiste jest, że hurtowy rynek giełdowy ma przede wszystkim zastosowane w obrocie rolno-spożywczym, ale nie tylko one są przedmiotem najbardziej intensywnego i ożywionego handlu na giełdzie.

Do najczęstszych towarów, które pojawiają się na giełdzie zalicza się:
- Towary rolnicze takie jak różnego rodzaju żyto czy ryż. Ponadto do towarów, które często znajdują się na giełdach można zaliczyć takie produkty pochodzenia roślinnego jak: cukier, herbatę, kakao, przyprawy ale także oleje i ziemniaki.
- Produkty, które mają pochodzenie zwierzęce np. bydło, ale także jaja, drób, wełna.
- Na giełdzie często następuje obrót takimi towarami jak surowcami i produktami chemicznymi, do których zalicza się m.in. ropę naftową czy benzynę.
- Rożnego rodzaju metale, do których zalicza się miedź, srebro czy aluminium i wiele innych.

Internetowe giełdy hurtowe

Wraz z dynamicznym rozwojem Internetu coraz więcej przedsiębiorstw zmienia sposób prowadzienia działalności lub rozszerza swoją działalność właśnie o możliwości jakie daje Internet. W związku z tym powstają portale B2B, które udostępniają hurtownikom, producentom, importerom i dystrybutorom przestrzenie, które znacznie zwiększają możliwości dotarcia do klientów. Giełda hurtowa przeniesiona do Internetu zdecydowanie ułatwia pracę dystrybutorów poprzez sprawne informowanie kupców o nowych towarach. Takie korzyści poprawiają współpracę i pozwalają w ciągu kilku minut dodać lub zaktualizować ofertę na łamach portali. Zdobywanie klientów za pośrednictwem internetowych giełd B2B zdobywa coraz większą rzeszę entuzjastów, którzy traktują je jako dodatkowy kanał dystrybucji towarów poza tradycyjnymi giełdami lub całkowicie przechodzą do Internetu, co może mieć wpływ na odczuwalne obniżenie nie tylko kosztów transportu towarów ale również zatrudnienia pracowników.